Complete lijst van werken

Hieronder volgt een complete lijst van composities en publicaties van Bastiaans, voor zover die heden bekend zijn. De lijst is overgenomen uit het boek over Bastiaans en aangevuld met enkele opmerkingen.

Orgelwerken
Symphonie in D; Fantasiesonate in b (nr. 1); Fantasiesonatie in c (verschillende versies); Fantasiesonate in Bes (verschillende versies, 1849); Sonate in b (nr. 2); Fantasie in g (met sopraan) Nur durch das Morgenthor des Schönen (Fr. Schiller, fragment en dubbelfuga); 6 Orgelstukken (Amsterdam 1841), inhoud: Groot praeludium in A, Andante in F, Fughetta in a, Praeludium in fis, Gefigureerd koraal in d, Dubbelfuga in g; Praeludium in a (1837); Chromatisch in d; Fantasie in a (bewerking 2 handen van Groot praeludium voor 4 handen); Dies irae, dies illa, Kerkelijke Fantaisie in d (Fantasia seriosa); Adagio en fuga in c (onvoltooid); Praeludium en fuga in c; Intrada in c; Praeludium in c; Praeludium in d (1838); Vrij praeludium in d; 15 Voorspelen (psalm 1, 2, 2, 3, trio psalm 24, psalm 65, 65, 68, 84, korte versie Jubelpsalm, trio Jesu meine Zuversicht, gezang 180, gezang 203, Wachet auf ruft uns die Stimme, eigen koraal in a); Fughetta in b; Versette 1 en 2 in b en D; Fughetta in C; Fughetta in e; Fughetta in Es; Fughetta in F, Fughetta in G 5x; Fuga in a; Fuga in B; Fuga in Es; Fuga in F; Fuga in f; Fuga Majorum Apostolorum (fragment); Adagio in Es (bij fantasiesonate in c?); Andante in C; Andante in d; Andante in Des; Andante in F; Kurze Sätze, 3 stukken; Elegie of Treurzang in c; Largo, fuga en andante in d/D; Fünfstimmiger Satz in G; Hoop in C; Troost in D; Kleine melodie in G; Menuet in trio in Bes (onvoltooid); Canon a 2 voci en 2 cantabiles (Cantabile für 4 Claviere in G, quatre-mains); Canon a 4 voci, cantabile, figurata e basso in F (quatre-mains); Sextetto in G (quatre-mains); Trio in As; Trio in Bes; Trio in D; Trio in Es; Koraal psalm 24 in f; Psalm 36 in E; Choral Psalm 36 in Es; Psalm 48 in c; Psalm 48 in g; Choral Psalm 65/72 in g; Psalm 66 in A (onvoltooid); Psalm 84, vijf variaties in E; Jubelpsalm in A; Koraal met melodische ontwikkelingen in a; Fughetta, Vorspiel zu dem Choral: durch Adams Fall is all verdrückt in a; Jesu meine Freude (versies van fantasiesonate in c?); Jesu meine Zuversicht in Bes; Nun ruhen alle Wälder in F; O Haupt voll Blut und Wunden in a en b; Vom Himmel hoch da komm’ ich her in D; Wachet auf ruft uns die Stimme in C; Was Gott thut das ist wohlgethan in G; Wer nur den lieben Gott lässt walten; Orgelstudiën in de vorm van variatiën in C (onvoltooid); Pedalstudiën of Orgeltrio’s; Fantasie op Heiligerlee in Bes; Nachahmungen.

Orgel en blazers
Groot Praeludium & Fuge over den 98. Psalm in a/A (quatre-mains), koper en pauken; Jubelpsalm in A (Haarlem 1870).

Onbekend
Het Bijbelsch Tafereel voor twee organisten en koper; De Verwoesting van Jeruzalem, idem; Durchführungen op het koraal Wer nur den lieben Gott lässt walten; Elegisch koraalgezang op den dood van Felix Mendelssohn Bartholdy in de Phrygische toonsoort (J.P. Heije); Psalm 84 in D voor orgel; Bruiloftszang in E (T solo, TTBB).

Transcripties voor orgel
Deel van Goldbergvariaties van J.S. Bach; Abendlied van R. Schumann op. 85 nr. 12; Adagio uit op 56 van R. Schumann; Feierlich, deel 4 uit Rheinische Symphonie van R. Schumann voor orgel en blazers; Halleluja van G.F. Händel voor orgel en blazers; Kerkelijke Feest-Ouverture van Otto Nicolai / Franz Liszt Ein feste Burg; Ricercare a 6 van J.S. Bach [BWV 1079]; Bachmotet Ich lasse dich nicht.

Piano
Zes Liederen zonder Woorden voor de pianoforte op. 4 (Amsterdam [1843], tweede druk als Sechs Lieder ohne Worte op. 4 (Amsterdam / Leipzig 1866), inhoud: Wehmuth in f, Trost in As, Scheiden in c, Sehnsucht in Ges, Wiedersehn in Des, Glückliches Zusammensein in As;
Fantasie in C; Drie Paraphrasen in C (8 stukken), g (10 stukken) en A; Inleiding, Koraal (in Es) en Rondo in C (bewerkt tot ouverture Gods grootheid in de natuur); Adagio en Andante in Es; Adagio en Rondo in Bes (auteurschap onzeker); Cadenza naar [J.N.] Hummel voor Mozart [KV 491]; Romance in D (toneelmuziek bij De Bruid daarboven Multatuli).

Transcripties voor piano
Intrada in c (oorspronkelijk orgel) voor 2 piano’s 8 handen; idem voor 2 piano’s 4 handen; Fantasie [BWV 562] en Ricercare a 6 [BWV 1079] voor 2 piano’s 8 handen; idem voor 2 piano’s 4 handen (ricercare onvoltooid); Harmonie der Spheren voor 2 piano’s.

Kamermuziek
Adagio religioso in D en Allegro risoluto in Bes, Andante con moto in D (de drie stukken samen vormen een harmoniumkwartet in de samenstelling viool, cello, contrabas en harmonium, de delen in D zijn bewerkingen van de langzame delen uit de orgelsonate in b nr. 2 respectievelijk de Symphonie voor orgel); Harmoniumseptet in Bes (originele titel: Quintet met Orgel, bewerking van de fantasiesonate in Bes), bezetting: 2 violen, altviool, 2 celli, contrabas en harmonium (of orgel); Melodisch Offer aan den Geest van J.S. Bach in c/C voor viool, cello, harmonium en piano; Fuga tegen het Choraal “Vom Himmel hoch da komm’ ich her” in C voor fluit en strijkkwartet.

Vocale werken
Gedachte in f (A. Winkler Prins, T solo of S solo, piano, Amsterdam 1852); Een lied in den Nacht in c (W. Moll, Bar. solo, piano); De Wandelaar in Es (W. Moll, Bar. solo, piano), ook versie in Des; Romance in D (Multatuli, [S solo], piano); Tranen in Bes (J.P. Heije, T solo of S solo, piano, Utrecht [1843]); Heiligerlee. Feestlied en Feestmarsch (C.S. Adama van Scheltema, zettingen voor zang en piano, SATB en piano, en SSA of TTB en piano, Den Haag 1868); 12 Koralen (SATB, piano of orgel); 12 Koraalgezangen (J.P. Heije, SATB, piano ad libitum); 12 Koraalgezangen op. 6 (J.P. Heije, SATB, piano of orgel ad libitum, Amsterdam [1843], keuze uit beide bundels koralen); Vierstemmig Koraalboek […] bevattende Al de melodiën der evangelische gezangen (SATB, piano of orgel, Arnhem 1852, meerdere drukken); Vierstemmig Psalmboek […] (SATB, piano of orgel, alleen afl. 1 Amsterdam 1855); Psalm 1 (voorzang of voorspel SATB, piano of orgel ad libitum); Verschillende harmonisaties voor de Honderd Koralen (SATB, Nederlandsche Koraalvereeniging 1870); Gezang 182 met prae-, inter- en postludium (SATB, orgel); 34 nieuwe melodieën en bewerkingen van bestaande melodieën (1866) in de Vervolgbundel op de Evangelische Gezangen […] (Amsterdam etc., 1869); Vierstemmig Koraalboek bevattende de Nieuwe Melodiën […] (Haarlem 1869-1870), voorspel, koraalzetting, tussenspel, naspel, SATB, orgel of piano; het betreft zettingen van alle gezangen uit de Vervolgbundel met nieuwe interconfessionele teksten); Hiervan geritmiseerde bewerkingen SA of TB (Haarlem 1870), SAT en SATB (Haarlem 1869); Voor gezang 241 en 259 aparte bewerkingen SATB, orgel en blazers (1872); Rhythmische koralen voor groot koor (Amsterdam 1869, harmonisatie SATB van elf Duitse melodieën); Zes kleine koorgezangen (J.P. Heije), SATB, piano, nummer 5 ontbreekt, inhoud: Morgenstond in Bes, Nederigheid in Bes, Bede in As, Danklied in Es, Tranen in Bes (SAATB zonder piano, ook versie voor zang en piano zie boven); Morgenstond in C (SSAA), inhoud: Bloemkens, En wij dartel speelen, O hoe heerlijk, Komt zingen wij vereend, Hoor hoe toch de leeuwrik fluit, In de vroege morgenuren; Zeg toch eens in Es (SATB); Komt nu frisch gezongen in F (SATB); Vermoeid is ’t lijf in c (Amsterdam 1847, SATB en piano); Kerkhof-Bloemen in As (Amsterdam 1847, SATB), Avondlied in G (Gs. Hs. Broekhuyzen, Amsterdam 1851 / 1858, TTBB); Sluimerlied in As (idem, ook SSA); Morgenlied in G (TTBB); Komt Broeders in C (SATB); De Schoorsteenveger in G (L. Schipper, SSA / SAT); De Beer in de klem in c (J.J.A. Goeverneur, SSAA); Tusschen Keulen en Parijs (J.P. Heije, SSAA, Amsterdam 1845 / 1852); Weddenschap in G (J.P. Heije, SA, Amsterdam 1845); Zonsopgang in F (idem, SSA); Maneschijn in As (idem); Lentevreugde (Rotterdam 1850-1851, SSA); Onze Vader in D (P. Parson, idem); Nederigheid in Bes (J.P. Heije, idem); Meilied in G (J.P. Heije, idem); Van de achterklap (SSA); Die Reise di Müller (SATB); Danklied in F (idem, zie ook Zes kleine Koorgezangen); Geen nood in A (TTBB, koper), fragment; Amen in Bes (I. da Costa, SATB); Avondzang (SATB); Koor tekstloos in C (SSATBB); Tripelchor (zesstemmig, tekstloos, zie ook Sextetto orgel); Polyfonisch Koraal in c/Es (SATB); Choral Jesu meine Zuversicht mit 4 Veränderungen (SATB, tekstloos, misschien instrumentaal); Die verboden dingen doet (SATB, onvoltooid); Herr, meine Hort, Brunn aller Freuden (SATB); Herr zu deiner Kreuzes Süsse (SATB, fragment); Herzliebster Jesu, Choralfughetta a 5 voci (SATTB); Voorspel en koraal Hebt gij kommer, zorg of leed (laatste nummer van 15 Voorspelen met andere tekst, deel van Hymne Alle Volken); Zalig in Des (SATB); Largo tekstloos (SSATBB); Gelooft zij ’s Vaders eenge zoon (SATB); Hymne in F (J.P. Heije, TTBB, piano); Psalm 23 in Es (TTBB, fragment piano); Dankgezang in G (J.P. Heije, Utrecht 1845, SSA, orgel); Jubelpsalm in A (Haarlem 1870, SATB, orgel), andere versie SATB, koper, orgel, onvoltooid); Motetto Herr unser Herrscher (M. Luther, psalm 8, SATB, deels zoek geraakt); Cantate voor acht Stemmen (S solo, T solo SSAATTBB, orgel); Cantate (J. Decker Zimmerman, T solo, SATB, 2 hobo’s, koper, strijkers orgel, fragment); Hymne Alle Volken Looft den Heere (J.P. Heije, S solo, T solo, B solo, SSAATTBB, orkest, orgel), ook versie TTBB met koper, pauken en orgel; Cantatine (T solo, SATB, koper, strijkers, pauken); Hymne Gods grootheid in de natuur (vermoedelijk J.P. Heije, S solo, T solo, SATB, orkest, piano of orgel); Weemoed en Troost, koraalcantate (S solo, T solo, SATB, orgel of harmonium).

Instrumentaal, geen instrumenten aangegeven
Canon per tutti i modi maggiori e minori; Canon a 4 voci in C; Harmonie der Spheren (vierstemmig in cis); Wien Neêrlands bloed (vijfstemmig in Bes); Fuga in C, G en F (vierstemmig); Menuetto allegro in d (vierstemmig).

Bastiaans als publicist
Cyclische tijdwijzer of volledige en eeuwigdurende dag-, maand-, en vaste en beweegbare feestaanwijzer, benevens eene tafel van 6000 jaren, en eene tafel en verklaring van den franschen republikeinschen almanak van het jaar 1792 tot het jaar 1806 (Amsterdam 1847).

Tijdwijzer voor 6000 jaren (Amsterdam 1852).

Iets over den natuurlijken gang van den mensch, tot bestrijding van hetgeen onnatuurlijk en verderfelijk is. Een vriend van den waren vooruitgang (Amsterdam 1853).

De Zangkunst. Aanwijzing van den waren weg tot ontwikkeling voor het Kunstgezang, gegrond op de physiologische kennis van het stemapparaat (Amsterdam 1864).

Harmonia. De leer der toonen, der harmonie en der melodie, op wetenschappelijke gronden organisch ontwikkeld zoo tot voorbereiding als tot hoogere vorming in de toonkunst en de muzikale compositie (Rotterdam 1867).

Nederlandse bewerking en vertaling van M. Brosig, Orgelbuch op. 32:
Orgelboek, bevattende de Kunst van te Moduleeren als ook kleinere en grootere Orgelstukken gecomponeerd door M. Brosig, uit het hoogduitsch vertaald en geredigeerd door Joh. Bastiaans op. 32 (Kampen 1866).

Nederlandse bewerking en vertaling van Das Pianoforte van F. L. Schubert:
De Piano (Haarlem 1867).

Idem van Die Orgel van F.L. Schubert:
Het Orgel (Haarlem 1868).

De muziekmanuscripten van Bastiaans worden bewaard in:

  • Amsterdam, Universiteit van Amsterdam, Bijzondere Collecties, voormalige Toonkunstbibliotheek (grootste collectie);
  • Den Haag, Nederlands Muziekinstituut;
  • Haarlem, Particulier archief Andriessen De Klerk (Romance Multatuli);
  • Berlin Mitte, Deutsche Staatsbibliothek (lied Tranen).

Gedetailleerdere informatie in het boek Johannes Gijsbertus Bastiaans.